יום שני, 7 ביוני 2010

16/9/04 – ניו-יורק

[הקודם]

הלכתי לישון בערב ב22:00 אז "באופן טבעי" התעוררתי ב4:00 ולא יכולתי לחזור לישון. ראיתי שעה טלויזיה ונרדמתי עד הבוקר. מיקה ישנה מ21:30 עד 6:30 כמו בול עץ.

בבוקר יצאנו מהמלון במזג אוויר חורפי (טפטוף קל) והלכנו לאכול ב-deli קרוב. משם המשכנו ברכבת התחתית לאוניברסיטת קולומביה ומכללת ברנרד Barnard College, שם למדה סוזאן וגה. הגענו למסעדה של טום, שעליה ובתוכה נכתב השיר המדהים Tom's Diner לפני 23 שנים. היום המקום בבעלות משפחה יוונית.

שתינו מילקשייק מצוין והמשכנו אל קתדראלת יוחנן הקדוש St. John the Divine Cathedral שנמצאת בשדרות אמסטרדם מול רחוב 112. זוהי אחת הקתדראלות הגדולות בעולם, מסתבר. אולם ענק, מוקף יצירות אמנות, חלונות ויטראז' ואולמות תפילה קטנים יותר. מהמם בגודלן ויופיו, מאוד אירופאי.

הלכנו דרומה עד שהגענו לרחוב 102, שם גדלה סוזאן וגה בתור ילדה. האזור מקסים, אם כי שדרות אמסטרדם באזור הזה מתחילה להיות מאוד שונה מאשר באזור האוניברסיטה. אזור זה נקרא "הארלם הספרדית" Spanish Harlem ואכן כמעט לא ראינו או שמענו אנגלית.

הגענו עד רחוב 96, שם נכנסנו לתוך סנטרל פארק Central Park. הלכנו לאורך מאגר המים הגדול, המלא ציפורים, יחד עם הרצים. הפארק ענק, מן הסתם, אבל לא רחב במיוחד. חצינו את הפארק לרוחבו באלכסון קצת, ויצאנו ממנו ברחוב 85 פינת השדרה החמישית.

תפסנו רכבת לתחנת הרכבת הראשית של ניו-יורק, גראנד סנטרל סטיישן Grand Central Station. תחנת הרכבת הזו מתאימה לבניינים שמסביבה – מפוארת מאוד, מקרינה עוצמה וגאווה. שם נמצא, בין היתר, מוזיאון התחבורה הציבורית של ניו-יורק.

המשכנו אל הספריה הציבורית של ניו-יורק. המקום מהמם ביופיו, מרשים בכמות השיש שבו ובכלל משרה אווירה של היכל ידע, ולא רק מקום להכין בו עבודות גמר או שיעורי בית.

הגענו אל מרכז רוקפלר, קומפלקס של בנייני משרדים שבהם, בין היתר, נמצאים גם המשרדים הניו-יורקים והאולפנים של NBC. נכנסנו להסתכל, ומיקה הציעה שנשאר לתוכנית של קונאן או'בריאן, אבל זה היה שעתיים לפני התוכנית ולא רציתי סתם לחכות.

בערך בשעה 16:30 הגענו לאמפייר סטייט בילדינג Empire State Building, כדי לעלות לתצפית. זו היתה תחילתו של סיוט מתמשך שכלל 6 תורים ושעה וחצי של המתנה על הרגליים כדי להגיע בשש וקצת למרפסת התצפית. אני חייב לציין שהנוף עוצר נשימה (רואים את כל מנהטן) אבל אני מתכוון לכתוב מכתב זועם ביותר למחלקת התלונות שלהם עם כמה הצעות ייעול דחופות ביותר, ויפה שעה אחת קודם.

חזרנו למלון בשביל קצת לנוח ולאושש את הרגליים שלנו. אחרי שעה יצאנו לכיוון טיימס סקוור Times Square. הגענו לכיכר מדרום והמחזה הוא מדהים. כמות שלטי הנאון ומסכי הענק, הטיקרים הרצים, הכל נראה כאילו נלקח מתוך סצנה בסרט מדע בדיוני. במילה אחת – מהמם.

זהו להיום. מחר Lower Manhattan, כולל כל האתרים החשובים (בשאיפה).