יום שלישי, 7 בספטמבר 2010

17/9/04 - ניו יורק

סוף סוף התגברנו על הג'ט-לג. התעוררנו בבוקר ב6:30 (יום עבודה רגיל...), התארגנו ויצאנו לאכול ארוחת בוקר באותו deli שבו אכלנו אתמול. היום אכלנו פנקייקים ושתינו שוקו – משמעותית יותר משמין מאתמול, אבל אנחנו בטיול, לא בדיאטה :-).

נסענו לכיוון הדאונטאון, עד באטרי פארק Battery Park. הראות היתה נוראית, כך שאפילו לא ראינו את פסל החירות מהרציף (היה ערפל ו-97% לחות על הבוקר). המשכנו לכיוון צפון והגענו לרציף ממנו יוצא השייט לכיוון פסל החירות עצמו. התור עצום, טוב שלא תכננו לשוט לשם. הרציף נמצא מול טירת קלינטון Castle Clinton – מבצר בריטי עתיק שעבר גלגולים רבים וכיום הוא אתר שימור.

משם המשכנו לכנסיית השילוש הקדוש Trinity Church, אחד המבנים העתיקים ביותר בעיר. בשטח הכנסייה בית קברות שבו קבורים ראשוני המתיישבים הבריטים בניו-יורק, עוד מלפני שבכלל חשבו כאן על עצמאות. הכנסיה בנויה בסגנון גותי, כמו הרבה מאוד כנסיות ובניינים במנהטן. הכנסיה ממש נראית קטנטנה ליד כל רבי הקומות וגורדי השחקים של אזור הבורסה שמסביב.

הכנסיה ממוקמת בקצה הרחוב החשוב בעולם הפיננסי, וול סטריט Wall Street. הבורסה של ניו-יורק ממוקמת מול המקום בו הושבע ג'ורג וושינגטון לנשיא הראשון של ארה"ב ובו ישבה הממשלה בשנים הראשונות של המדינה, כשניו-יורק היתה הבירה, ועל כן שמו של המקום הוא Federal Hall. המקום היה מרכז הפיקוד הבריטי במושבה לפני כן.

המשכנו לאורך ברודויי Broadway והגענו למרכז הסחר העולמי World Trade Center (לשעבר). במקום בו עמדו מגדלי התאומים יש היום אתר בניה ענק (וקצת משעמם) שמוקף גדרות ברזל ועליהן תמונות, סיפורים ושמות האנשים שנהרגו באסון. את חתיכת השלד בצורת צלב תקעו בתוך עמוד בטון בתור מזכרת.

מול האתר נמצאת כנסיה נוספת מימיה הראשונים של ניו-יורק, כנסית St. Paul, שגם בשטחה ישנו בית קברות קטן. ישבנו שם קצת כדי לתת לרגליים לנוח.

המשכנו לכיוון גן בית העירייה City Hall Park, שם נמצא בית עיריית ניו-יורק. אי אפשר להכנס אליו בגלל מחסומי משטרה, אבל ראינו את המבנה היפה מבחוץ. קצת בהמשך יושב בית המשפט המחוזי של מנהטן ובאזור הרבה משרדי עו"ד. עברנו ליד בית המשפט וראינו צוות צילום של הסדרה "חוק וסדר מדור מיוחד" שצילם שם סצנה. נחמד.

ממש צמוד לשם נמצאת צ'יינהטאון Chinatown, והרחובות שם יכולים להראות כאילו הם נמצאים בשנחאי או הונג-קונג. מעבר לרחוב Canal נמצא אזור שונה לחלוטין – איטליה הקטנה Little Italy. התפר בין האזורים מאוד דק והשוני הוא מדהים. השבוע מתקיים שם פסטיבל סאן-ג'נרו San Gennaro Feast, ולכן כל רחוב מאלברי Mulberry הפך למדרחוב בו עומדים דוכני אוכל, מוזיקה, מרצ'נדייזינג ודוכני יריד. ישבנו באחת המסעדות ומיקה אכלה מנת פסטה עם בולונז לארוחת צהריים.

הלכנו לאורך רחוב Broome ודרך אזור סוהו SoHo (South Of Houston). האזור כולו הוא אחד העתיקים בעיר, עם רחובות מרוצפים באבני דרך ובנויים בצורת קשת (כדי שהשתן של הסוסים ירד לביוב). פעם זה היה אזור של מהגרים עניים, אח"כ נהפך עם השנים לאזור בוהמי של אומנים והומלסים, והיום יש בו הרבה חנויות רהיטים ובגדים נחשבות.

המשכנו עם ברודויי עד לקמפוס של אוניברסיטת ניו-יורק NYU והכיכר הצמודה אליו, ככר וושינגטון Washington Square, שם יש שער גדול, דומה לשער הנצחון בפריז. שני האתרים נמצאים באזור הוילג' Greenwich Village, אזור הסטודנטים והצעירים. המשכנו מערבה לאזור West Village דרך רחוב Bleecker. האזור הזה מלא בבתים שכל אחד בנוי אחרת, וכל אחד מיוחד.

הגענו עד גבול אזור צ'לסי Chelsea, ברחוב Little West 12th, שמוזכר בשיר של סוזאן וגה. זה אזור מחסני הבשר, שמסריח דרך קבע מבשר ודגים. הלכנו לראות את רציף 54, בקצה הרחוב, שם היתה אמורה לעגון הטיטאניק.

בשלב זה היינו גמורים מעייפות ומיקה הציעה שניסע למרכז רוקפלר כדי לראות אם אולי יש כרטיסים לתוכנית של קונאן או'בריאן. תפסנו רכבת עד שם (טוב, שתי רכבות) רק כדי לגלות שלא היתה היום תכנית. מה לעשות, קורה. חזרנו למלון ונפלנו על המיטה.

ישנו משש עד תשע כמו מתים, אחרי שהתקלחנו. בתשע התעוררתי והבנתי שלא אכלתי כלום מאז הבוקר, אז סחבתי את מיקה לטייל קצת באזור ולמצוא משהו לאכול. ישבנו במזנון מהיר של פיצות ובלסנו פיצות. היה דווקא טעים. עשינו סיבוב מסביב לבלוק, דרך מדיסון סקוור גרדן Madison Square Garden שמול המלון (אגב, פיל קולינס הופיע שם הערב) וחזרה למלון.

מחר אמור לרדת גשם בבוקר עד אחה"צ. בצהריים סטיב מגיע לקחת אותנו מפה (כמה נחמד מצידו!), אז בבוקר נארגן את המזוודות ונעזוב את החדר. כנראה שלא נספיק לראות עוד שום דבר בניו-יורק, וחבל. הייתי מבלה כאן גם עוד שבוע בטיולים רגליים.

מחר פילדלפיה, מחרתיים DC, וביום שלישי טסים מערבה.